Thursday, October 28, 2010

someone i care,,

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan nama ALLAH yg maha pemurah lagi maha penyanyang

Ya ALLAH..
Tuhan yang memperjalankan awan, mengiwirkan angin dan memutarkan bumi
Engkau merajai segala yg wujud di alam maya ini
aku tunduk dan patuh pada segala takdir-MU Ya ALLAH
sesungguhnya bicaraku dalam sepi malam ini adalah bukti bahawa setiapa ratapan hambamu didengari..

Aku teramat yakin bahawa ENGKAU maha mendengar dan Maha Mengetahui apa yg tersisip dalam perdu nubari seorang manusia..
Atas dasar diriku ini seorang hamba yang berhajatkan kepada PENCIPTA,
Maka aku memohon kepadaMU..

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM YA ZALJALALIWALIKRAM

Aku mohon KAU berikan kebahgian kepada dirinya agar dia sentiasa besyukur padaMU YA ALLAH..
Berikan kekuatan pada hatinya agar dia tidak mudah tergoda dengan urusan dunia
YA ALLAH
..
Berilah hidayah dan petunjukMU kepadanya agar dia dapat meneruskan hidup yg "berkualiti"
sebagai mahkluk ciptaaMU YA ALLAH...
Berilah nikmat dan limpah rezkiMU padanya YA ALLAH..
Berilah kesihatan yang baik pada dirinya agar dia bisa beribadah kepadaMU YA ALLAH,
Berikan segala yg terbaik dlm hidupnya YA ALLAH agar dia dapat berbakti pada keluarganya, dapat menjadi isteri yang solehah pada suaminya & menjadi ibu yg sejati untuk anak2 kelak..
Bantulah pelihara kehormatannya agar dia bukanlah pengguni NERAKAMU kelak YA ALLAH..

YA ALLAH,
aku umat akhir zaman..
aku berdiri di bwh langit yg penuh dengan kekabutan nafsu
di bawah taufan maksiat yg menggila..
di bwh nafsu kebendaan yg samkin menggila .
Aku merayu ENGKAU selamatkanlah dia dari ancaman syaitan durjana
Pandulah dirinya ke syurgaMU yg teramat mahal
Pimpinlah dia dengan rahmatMU dalam kehidupan yg penuh dgn fitnah akhir zaman
agar selamat sampai ke pintu syurga AL FIRDAUS

YA ALLAH..
Engkau mampu memberikan kekayaan kepada mereka yg ingkar
ENGKAU mampu berikan kenikmatan berlimpah2 kepada manusia yg melawanMU
apatah lagi untukku selaku insan lemah dan takut pada kekuasaanMU
Sudah tentu ENGKAU mampu memperkenankan doaku

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Daku yakin ENGKAU pasti akan memperkenankan doaku ini
kerna aku yakin doaku ini tidak akan menyusahkanMU walau sedikitpun..
kerna ENGKAU Maha Kaya lagi MAha Agung..

Selamat dan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarga Baginda..
Dan segala Puji bagi Tuhan RABBULALAMIN,,,

**AMIN**




Tuesday, October 26, 2010

mak :(

Mak.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....

Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,

Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan

sejuk sahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....

itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....

dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm... rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....

nak tinggal kan anak2 mak.....

nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dan sedia.....

Seminggu sebelum tu.....

mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....

Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....

tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....

kakak pun rasa hairan..... mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....

tampi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....

kengkadang siaran indonesia... mak terus tekun menganyam...

Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu digunakan

untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak basuh tangga rumah bersih?.....

pastu mak jemur karpet dan yang paling menarik sekali mak kabo kat maner sume duit dan barang kemas mak..

ada kat dalam almari.....

ada kat dalam dalam beg.....

ada dalam ASB.....

ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??

kiter gelak sakann bila mak kabo duit dalam gulung tikar...

kiter kata mak memang pesenn lama laaa...

mak cuma gelak juga,,

eeemmm.. bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....

Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba? sakit perut.....

bila malam tu kiter sampai dari KL..... mak dah dalam kesakitan.

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....

mak tetap tak mboh pi hospital.....

dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...

Mak kata mak tak mboh duduk dalam hospital.....

tapi kiter berkeras juga pujukk..

nanti di hospital ada doktor... ada ubat untuk mak..

kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut ajer..

Mak tetap tak bersetuju..... mak memang degil...

tak salah anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..

Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...

mak sakit perut sampai nak sentuhh perut mak pun sakit..

kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital..

Mak.....

ampunn kan kami semua... kami nak mak sehat...

kami sayang mak... kami tak moh mak sakit...

kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....

ampon kan kami yer mak....

Mak.....

Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir

kali mak naik kereta kiter...

Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak bila kiter kata nak beli kereta....

Mak asyikk tanya ajer.. cukup ker duitt.. kiter jawap pula...

kalau tak cukupp mak kan banyak duit...

mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai..... mak buat kenduri kesyukuran.....

Dan kiter masih ingat lagi...

bila kiter eksiden terlanggar keling naik motor.....

Punya la kiter takut...

kiter warning kakak kiter jangan sesekali kabo kat mak.....

Bila balik sahaja kampong, kiter cecepat simpan keta dalam garaj.....

Tapi mak perasan juga bumper depan kiter kemek... mak tanya kenapa...?

Selamba bodoo jerr kiter jawap terlangar pokok bunga.....

Mak....

tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...

Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar..

mak kiter menipu mak kan... ampun kan kiter....

Mak.....

Jam 4.30 pagi 19/08/1999

Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih.....

mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...

Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....

Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....

Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...

mesti mak nampak semua tu kann... kann.. kannn

Mak tau tak....

Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...

Adik kat sebelah diam melayan perasann...

Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...

jalan di depan pun rasa makin kelam.....

airmata dah tak mampu di tahan....

Masa tu seandainya apa? terjadi di jalan itu kiter rela...

Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...

di sebab kan pagi masih awal jadi jalan tu lenggang..

kosong.... sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu

lain benar suasana nya.....

terasa syahdu dan sayu gitu... dinginnnn....

Mak.....

Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....

Anak? mak yang pangku masa mak mandi....

Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....

Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....

Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....

Dia kata..." dikk... jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."

Bila makcik tu kata gitu...

lagi laaaa laju airmata ni.. tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....

Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....

kiter nangis ni.....

Ni kat opiss... baru pukul 7.08 pagi....

Takder orang lagi kat opis ni..... kiter sedih... kiter rindu kat mak..!

Takpa la..... nanti bila kiter dah boleh sembanyang kiter baca yassin untuk mak...

mak tunggu ya...!

Mak..

Sebelum muka mak di tutup buat selama nya....

Semua anak? mak mengelilingi mak... menatap wajah mak buat kali terakhir....

Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja...

Mak rasa tak.... masa tu kiter sentuh dahi mak....

kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....

Kiter tak mampu nak cium mak... kiter tak daya....

Airmata kiter tak boleh tahan....

Jam 12 tengahari mak di turun kan dari rumah....

kaki kiter terus lemahh... dunia terasa berputar... tiba? kiter rasa gelap...

Jam 5.00 petang....

Bila terjaga kiter rasa kepala berdenyut denyut...

badan terasa panas... mata semakin kecil...

makk... anak mak demam nih..!

Mak tauu... cuma kiter sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Akak kata kiter pengsan...

Terkilan.. terkilan sungguh terkilan...

Kenapa kiter lemah..?

kenapa anak mak yang lain tidak begitu..?

kenapa adik boleh bertahan..??

Mak.....

Hari? kiter lalui tanpa keujudan mak lagi...

Begitu terasa kehilangan mak... boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...

Dan sampai satu tahap.... masa tu malam jumaat selepas maghrib...

Selepas kiter baca yassin....

entah kenapa kiter keluarkan gambar? mak pastu apa lagi...

semakin kiter tenung terasa semakin sayu...

tangisan tak dapat di bendung...

Mak tauu... kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri

tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak...

nak cakap dengan mak....

Mak...

gila kah anak mak ini..????

Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...

Kiter cakap dengan kakak.. kiter nangis lagi...

Puas la kakak memujuk kiter...

Akak kata..." tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.. nanti

kalau gini ajer, mak yang susah kat sana.."

Dan akhirnya akak juga nangis.....

Agaknya mak nampak adegan tu...

sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...

mengharap sedekah dari anak? nya...

Mak tau tak...

di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...

rasanyilu sangat....

menusuk nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....

Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...

hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....

cukup la sampai sini dulu....

esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....

Mula? kiter tak tau nak hantar mana surat nih...

pastu kawan kiter kabo....

hantar la kat Majalah Kedai Enzinetuuuu....

betul jugak..!

Kiter cuma tau alamat ni aje...

Takper yer mak... kiter kasi orang lain baca...

Kiter stop dulu... sebab boss kiter dah maghi...

akhir kata untuk mak... I LOVE YOU SO MUCH

dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...

memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..

sampai masuk universiti.. sampai kiter pandai mengoratt...

sampai kiter kerja gomen.. sampai kiter pandai bertenettt gitu.....

Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terimakasih.

Yang Benar,

~Anak mak yang dah tak degil~


p/s: hargai mereka sebelum terlambat,,biar mereka dapat merasai nikmat kaseh seorang anak pada mrk.InsyaALLAH

Monday, October 25, 2010

Perempuanku,,

wahai Nabi,,suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan2 yg beriman, supaya melabuhkan (Jilbab) pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya semasa mereka keluar,cara yg sedemikian lebih sesuai utk mereka dikenali sbgai wanita yang baik-baik, maka dgn itu mereka tidak diganggu . Dan ingatlah, ALLAH SWT adalah maha pengampun lagi maha mengasihani"

Surah Al Ahzab: Ayat 59

***perempuanku,,jgnlah kau mnjdi di punca klalaian kpd kami umat lelaki***
I aminn I

Saturday, October 23, 2010


CINTAKU,,

Cintaku adalah lautan yg airnya tidak akan kekeringan sekalipun kemarau melanda,
Cintaku adalah waktu yg akan berdetik sepanjang zaman,
Cintaku adalah udara yg akan kau sedut sekalipun di bwh sedar,
Cintaku adalah mentari dikala siang dan bulan dikala malam,
yg akan sentiasa memerhatikanmu,
Cintaku adalah cinta yg tak akan dibiaskan oleh mana2 kekuatan kecuali tuhan,
Cintaku adalah kesetian yang abadi,
Akan kumenantimu dipintu SYURGA,,

***kala CINTA dan WAHYU bersatu***

Wednesday, October 20, 2010

lek-lu: ramalan awal di Kota Baru nti

^^Biaq Jasa Jadi Kenangan^^

semalam mimpi 2nd gem kelantan-kedah di kota bharu sabtu ni,,amboi mimpi smpai peluh2+ngigau lagi,,antara hin2 nya:
  • 1st half, seimbng corak pemainan
  • kelantan bnyk mengasak,,skali skala kedah ada gak peluang tp xleh boh gol
  • min 43, akmal boh gol utk kelantan
  • minit 79, indra putra kena buang padang (kad merah)
  • min 91, bad boh gol utk KEDAH,,
  • keputusan penuh: Kelantan 1-kedah 1
  • peraturan gol tempat lawan,makanya,,
  • Kedah menang Piala Malaysia utk 2010..
p/s:kalau xmcm mimpi ni nti, aku delete la,,hakhak,xsabaq tgu gem neh!!

Sunday, October 17, 2010

Kedah 3 - Terengganu 0

^^^^kenari patok kepala penyu^^^^

many thanks Ikhwan Musa, Farzli Adenan,Mohd Razman(geng2 admin penyokong setia hijau kuning)beserta geng2 USM/peyokong setia hijau kuning yg lain,,next game, kita pakat serbu kota bharu pulak nti,,ada luck thn,,kita bukit jalil pulak,,makan sponsor ,,mee udang banjir sebelah TESCO,,
Razman: mak ang masak nasi tomato, ayam masak merah,ayam masak kicap+ayaq asam,,memang btoi2 kaw,,ni tgn dok bau belacan lagi ni,,nti wat lagi,kami p serbu,hakhak,,

Ikhwan musa & farzli adenan
Razman dok snap pakai D90 NIKON

bersama sponsor nasi tomato+mee udang banjir
gem tamat: dok kemaih banner


video

"biar jasa jadi kenangan"

Friday, October 15, 2010

KPLI 2011

Permohonan utk KPLI 2011 sudah dibuka skrg,,kepada yg berminat, bolehlah berurusan dgn makcik2/kakak2 di kaunter BSN skrg :)

Thursday, October 14, 2010

malam jumaat ^^

arini baca yassin kat mesjid,,ada kenduri nasik tomato+ayam merah+ayaq asam,,oh sedapnya,,sok cuti,production jalan menggila smpai ujung tahun ni,order berlambak buak,maybe p jengok QC aku wat kijo sat pagi sok,leh wat audit skali,,nak g pejabat pos amek KPLI..petang p bendang sat,,abah baru rendam benih,,ohhh,,;'',,,